Development of Science Module Integrating Local Wisdom of Biotechnology Materials for Class IX Junior High School

Authors

  • Bunga Alifia Nabila Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin
  • Ratna Yulinda Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin
  • Rizky Febriyani Putri Universitas Lambung Mangkurat, Banjarmasin

DOI:

https://doi.org/10.58344/jws.v2i3.248

Keywords:

local wisdom, biotechnology, science module, smpn 2 banjarmasin

Abstract

The purpose of this research is to describe: (1) the validity of the science module integrating local wisdom on biotechnology, (2) the practicality of the module, and (3) the effectiveness of the module. Module development implements only three stages of the 4D model, namely (define, design, and develop). The instruments implemented in the research include learning achievement tests, student response questionnaires, and science module validation sheets. The research resulted in validating the science module integrating local wisdom from experts who showed very valid criteria by obtaining a score of 3.86. The learning outcomes test in this module is also very valid, with a score of 3.82. The results of the practicality of the module obtained a value of 86.18% which was indicated by efficient criteria. The IPA module integrates local wisdom and is also declared effective by obtaining an n-gain of 0.82 with high criteria. From these results, it can be concluded that the science module integrating local wisdom in the biotechnology material developed can be implemented as teaching material because the test results are feasible and valid.

References

Alfiriani, A., & Hutabri, E. (2017). Kepraktisan dan keefektifan modul pembelajaran bilingual berbasis komputer. Jurnal Kependidikan, 1(1), 12–23.

Arifin, S. (2019). Terasi madura: kajian etnosains dalam pembelajaran ipa untuk menumbuhkan nilai kearifan lokal dan karakter siswa. QUANTUM, 10(1), 45–55.

Arikunto, S. (2021). Dasar-dasar evaluasi pendidikan edisi 3. Bumi Aksara.

Fajarianti, N. Z. (n.d.). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Pada Materi Klasifikasi Benda Berbasis Kearifan Lokal Kelas VII DI SMP Negeri 7 Banjarmasin.

Herwandi, O., Istyadji, M., & Yulinda, R. (2021). Pengembangan Bahan Ajar IPA Berbasis Literasi Sains Bermuatan Kearifan Lokal Sistem Pondasi Rumah Lanting. Pahlawan: Jurnal Ilmu Pendidikan-Sosial-Budaya, 17(2), 101–110. ttps://doi.org/10.57216/pah.v17i2.7

Irhasyuarna, Y., & Hafizah, E. (2022). Analisis Validitas Terhadap Pengembangan Bahan Ajar Ipa Berbasis Literasi Sains Pada Materi Objek Ipa Dan Pengamatannya. Pahlawan: Jurnal Ilmu Pendidikan-Sosial-Budaya, 18(1), 11–15. https://doi.org/10.57216/pah.v18i1.293

Istianah, F. (n.d.). Pengembangan Modul Berbasis Etnosains Pada Pembelajaran IPA Materi Ekosistem Kelas V Sekolah Dasar.

Kumalasani, M. P. (2018). Kepraktisan penggunaan multimedia interaktif pada pembelajaran tematik kelas IV SD. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(1A), 1–11. https://doi.org/10.21067/jbpd.v2i1A.2345

Lestari, A., Lianah, L., & Hidayat, S. (2019). Pengembangan modul pembelajaran biologi berbasis kearifan lokal di Kawasan Wisata Goa Kreo pada materi ekosistem kelas X SMA negeri 16 Semarang. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 9(1), 1–9. DOI: 10.21580/phen.2019.9.1.3113

Listianthy, W. K., Sarwanto, S., & Indrowati, M. (n.d.). Pengembangan Modul Sets Pada Materi Cahaya Dan Alat Optik Kelas VIII SMP/MTS. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 10(2), 82–88.

Melinda, V., & Zainil, M. (2020). Penerapan model project based learning untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa sekolah dasar (studi literatur). Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1526–1539.

Misbah, M., & Fuad, Z. (2019). Pengintegrasian kearifan lokal kalimantan selatan dalam pembelajaran fisika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fisika" Motogpe".

Nita, R. (2020). Pengembangan Modul IPA Materi Sistem Gerak Pada Makhluk Hidup Berbasis Kearifan Lokal. Indonesian Journal of Natural Science Education, 3(1), 281–292. https://doi.org/10.31002/nse.v3i1.877

Rahmatullah, M. F., Pasani, C. F., & Yulinda, R. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Literasi Sains Bermuatan Karakter Toleransi Untuk Siswa SMP Pada Materi Pewarisan Sifat. Pahlawan: Jurnal Ilmu Pendidikan-Sosial-Budaya, 17(2), 1–10. https://doi.org/10.57216/pah.v17i2.149

Rahmawati, F., & Atmojo, I. R. W. (2021). Etnosains Pasar Terapung Kalimantan Selatan dalam Materi Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6280–6287. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1809

Ravico, R. (2019). Menelusuri Tradisi Lisan Parno (Pangku Parbayo) Adat Desa Koto Majidin, Kabupaten Kerinci Sebagai Wujud Identitas Masyarakat. Tamaddun: Jurnal Kebudayaan Dan Sastra Islam, 19(1), 1–15. https://doi.org/10.19109/tamaddun.v19i1.3395

Safitri, A. N., Hafizah, E., & Istyadji, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Pada Materi Atmosfer Untuk Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan Sains Dan Terapan, 2(1), 22–29.

Safrina, A. (n.d.). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Ipa Berbasis Etnosains Materi Energi Kalor Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar Kelas V.

Sari, N. P., Suhirman, S., & Walid, A. (2020). Pengembangan modul pembelajaran IPA berbasis etnosains materi interaksi makhluk hidup dengan lingkungannya untuk menanamkan jiwa konservasi siswa kelas VII SMP. Bio-Edu: Jurnal Pendidikan Biologi, 5(2), 62–73. https://doi.org/10.32938/jbe.v5i2.554

Sirate, S. F. S., & Ramadhana, R. (2017). Pengembangan modul pembelajaran berbasis keterampilan literasi. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 6(2), 316–335.

Siregar, A. D., & Ravico, N. R. (2021). Pendekatan Etnosains Pada Pembelajaran IPA Dalam Proses Pembuatan Bekasam Untuk Menumbuhkan Nilai Kearifan Lokal. Symbiotic: Journal of Biological Education and Science, 2(2), 79–89.

Sya’ban, M. F., Sholahuddin, A., An’nur, S., & Riefani, M. K. (2017). Potential wetland screening in Barito Kuala and Banjarmasin as source of science learning. 5th SEA-DR (South East Asia Development Research) International Conference 2017 (SEADRIC 2017), 295–297.

Wahab, M. N. N. D., Istyadji, M., & Putri, R. F. (2021). Pengembangan modul pembelajaran IPA SMP berbasis literasi sains pada materi sistem tata surya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(3), 278–291. https://doi.org/10.20527/jipf.v5i3.3675

Yuniarti, I., Karma, I. N., & Istiningsih, S. (2021). Pengembangan modul pembelajaran berbasis kearifan lokal tema cita-citaku subtema aku dan cita-citaku kelas IV. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 691–697.

Downloads

Published

2023-03-26

How to Cite

Alifia Nabila, B., Yulinda, R. ., & Febriyani Putri, R. . (2023). Development of Science Module Integrating Local Wisdom of Biotechnology Materials for Class IX Junior High School. Journal of World Science, 2(3), 427–444. https://doi.org/10.58344/jws.v2i3.248